Les Contamines

27 mei 2022

Doel

Verkenning van de oostelijke kant van Col d'Enclave

Kaarten

Geen. Opnieuw gebruik ik de handige app Maps 3D. Voorbeeld: laatste wandeling

Dag 1

Bijna zomer, lange dagen, korte nachten. Het idee is om zo laat mogelijk te vertrekken. Op de parking eerst een stevige maaltijd en dan net voor het donker de tent zetten.

Helaas, rond 15u ben ik er al, eet mijn avondmaal op en vertrek veel te vroeg. Na een half uur afzien kom ik aan Pont Romain. Een appel moet me terug op kracht brengen.

Dat lukt redelijk goed tot aan Refuge La Balme. Het begint hevig te regenen en even overweeg ik om op de bivakzone te overnachten.

Toch bijt ik door en kom super moe aan Lac Jovet. In plaats van aan de overkant te gaan staan kies ik deze keer een hoger gedeelte net voor het meer. Het ligt er vol uitwerpselen van dieren maar alles is droog. Na wat zoeken staat mijn tent toch nog op een redelijk proper stukje. Eten heb ik niet voorzien, veel zin om ook maar iets te doen heb ik ook al niet.

Dag 2

Fysiek nul. Moe en dus beslis ik om vandaag uit te rusten. Voor de eerste keer in mijn leven heb ik een boek mee. Meer dan 2 kleine wandelingen maak ik niet. Voor de rest zalig luieren en lezen.

Tegen de avond komen 3 mensen aan die hun tent niet ver van mij zetten. Ze hadden ook 4 brave honden mee. Alsof dat nog niet voldoende was komen nog eens 4 mensen toe met evenveel honden. Ook bij hen bleef het lekker rustig. Nog iets later zag ik op de westelijke flank helemaal bovenaan een koppel hun tent neerzetten. Vreemde plaats.

Dag 3

Vandaag wil ik Col d'Enclave beklimmen. De bedoeling is om later wandelingen te maken aan de andere kant. Helaas, er ligt nog zeer veel sneeuw.

Ik waag mij aan de zeer steile klim. Bijt op mijn tanden om tot boven te raken. Helaas bleek de uitstekende rots niet de col te zijn. Dit is nog een flink stuk hoger. Ik beslis daar te eten en hou het voor bekeken.

Een gevaarlijke afdaling volgt. Bijna beneden probeer ik zo lang mogelijk op de sneeuw te blijven en kom uit aan het bovenste meer.

Wandelen in sneeuw is en blijft plezierig.

Dag 4

Verkenning van de route richting Mont Tondu. Ook nu besef ik heel goed dat daar niet veel van in huis zal komen.

Ik klim terug op de sneeuw zo hoog mogelijk. Bijna boven durf ik zelfs niet neer te zitten om te eten. Ik daal iets en geniet daar van het landschap.

Na het eten maak ik nog een wandeling achter de westelijke flank. Daar ligt nog een pak sneeuw. Er volgt nog een leuke lange wandeling met stijgijzers.

Dag 5

Slecht weer vandaag. Even twijfel ik om in de tent te blijven. Rond 10u trek ik toch mijn regenkledij aan en zie wel wat het wordt. Telkens verleg ik mijn grenzen in de gietende regen en kom uiteindelijk toch beneden aan.

Hier staan een paar 'refuges' die ik eens van dichtbij wil bekijken. Allemaal potdicht maar 's middags kom ik aan Chalet de Jovet waar een afdak is. Perfect om even te schuilen en wat te eten. De zon komt er even door en ik slaag er zelfs in om bijna alles te drogen.

Na het eten volgen nog 2 kleine hutjes. Het laatste is super klein. Daar kan eventueel geschuild worden. Meer dan banken aan de zijkanten is er niet.

Dag 6

In plaats van de laatste dag midden in de nacht af te zakken wil ik een dag vroeger afzakken tot de verste bivakzone. Tentje daar zetten en een leuke wandeling maken.

Het regenweer is opnieuw spelbreker. Pas om 15u kan ik gaan wandelen. Een poging om tot Tête Noire te wandelen breek ik halverwege af. Het wordt al laat en ik heb geen zin om super laat aan mijn tent te komen.

Dag 7

Super vroeg sta ik niet op. Iets na 6u zit alles terug in de rugzak en zak ik in de gietende regen af naar de auto.

Evaluatie

Rustige vakantie. Een paar steile hellingen, maar vooral veel genieten van de rust.