Vielsalm - Barveaux

In 3 dagen van Vielsalm naar Barvaux met een bezoek aan het maisdoolhof

Kaarten

56/1-2 - 55/3-4 - 55/1-2

Dag 1

De planning van deze tocht verliep zeer moeizaam. Het wordt steeds moeilijker om een meerdaagse tocht uit te stippelen van station naar station, zoveel mogelijk in het bos. Ik vertrek dan ook met gemengde gevoelens. Waarschijnlijk weinig bos, veel toeristen en dus veel problemen om slaapplaatsen te vinden. Ook deze keer is iedereen van de partij.

Er wordt opnieuw kort na de middag vertrokken. Beter was 's morgens vroeg maar nu sparen we een middagmaal en extra gewicht uit. De zon is van de partij, altijd leuk meegenomen.

Bij aankomst in Vielsalm is er een probleem. Daan liet zijn wandelstok in de trein achter. We proberen in ons beste Frans aan de loketbediende het probleem uit te leggen, maar ver komen we niet. Om de chaos compleet te maken komt Daan nog met prachtig nieuws, dit wordt zijn laatste trektocht. De sfeer zit meteen goed.

Tegen alle verwachtingen in zitten we na een half uur midden in het bos. Dit blijft zo voor de rest van de dag. Onze tent kunnen we aan de rand van een bos neerzetten. Het is er stil en verlaten. Water is er echter niet te bespeuren.

Dag 2

Om 6:00 staat iedereen op, we bergen alle bagage op en vertrekken. Na een klein half uurtje vinden we water waar we halt houden. De rest van de dag is een afwisseling van grote stukken bos en af en toe een klein dorpje zoals Les Vilettes.

De drukkende hitte kon niet blijven duren en rond 14:00 vallen er grote hagelstenen en regent het pijpestelen. Als bij wonder passeren we op dat moment een blokhut zodat we niet eens regenkledij moeten uithalen. Dit wordt de volgende 2 uur ons verblijf. Aan de ene kant jammer dat we niet verder kunnen, aan de andere kant zitten we toch maar lekker droog.

Door het slechte weer moeten we al vlug op zoek naar een slaapplaats. Opnieuw hebben we geluk. Een klein stukje helling afdalen is voldoende. Het is een lang uitgestrekte gebogen weide. Hopelijk zitten er iets verder geen koeien.

Dag 3

Gelukkig dat we gisteren niet verder hebben gewandeld. Kort na ons vertrek verlaten we het bos en komen geen andere bossen meer tegen. We beginnen de routine van het rondtrekken echt onder de knie te krijgen. We slagen er in om iets grotere afstanden af te leggen. En het ziet er naar uit dat deze trektocht tot een goed einde afgewerkt zal worden. Een schatting op de kaart leert ons dat Barvaux zeker haalbaar is. Aangezien het de bedoeling is om deze avond op een camping te slapen toch heel wat zorgen minder. Water, sanitair, plaats voor de tent enzovoort.

In de loop van de namiddag komen we aan in Barvaux. Het is er behoorlijk druk en we vinden niet zo vlot een camping. Dicht bij het maisdoolhof kunnen we onze tenten opzetten. Maar niet zonder problemen. Het begin opnieuw te regenen. Het avondeten wordt in de tent opgegeten. Door het slechte weer valt er weinig te beleven en kruipen we vroeg onder de wol.

Dag 4

We slapen iets langer dan normaal. In de bossen is het de bedoeling alles op te bergen voordat er iemand langs komt. Hier op de camping is dit van geen belang.

We laten onze tenten voor wat ze zijn en vertrekken richting maisdoolhof. Het is leuk wandelen zonder rugzak. Het maisdoolhof zelf was een maat voor niets. We zijn hier in het verleden al eens geweest als daguitstap. Maar nu lijken de kinderen toch iets te groot. Na een goeie portie frieten gaat het terug richting camping en stappen we de laatste kilometers met onze bagage richting station.

Evaluatie

Tegen alle verwachtingen in een prachtige tocht. Veel bos, rustige omgeving. Het einddoel hebben we ook deze keer zonder problemen kunnen bereiken. Blijkbaar lukt het al wat beter afstanden te schatten tijdens de voorbereiding. Jammer genoeg de laatste tocht met 4.